The Formation of the Jurist for Respect in Red Pill Times: Education, Ethics, and Collectivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63835/7wfs5a57

Keywords:

Red Pill culture, Toxic masculinity, Legal education, Critical education, Teaching methods.

Abstract

This article examines the impacts of Red Pill culture in the educational environment, with particular attention to legal education and the role of the professor in the face of the rise of extremist, misogynistic, and anti-democratic discourses. Red Pill culture, amplified by social media and recommendation algorithms, disseminates anti-feminist ideologies and promotes a distorted view of masculinity, discouraging critical thinking and empathy, especially among young students. In response to this scenario, the text advocates for a teaching practice committed to the ethical, critical, and civic formation of students, emphasizing that the act of educating should be understood as an integrative process involving technical knowledge, moral values, and social responsibility. The research adopts a qualitative, theoretical, and exploratory approach, based on bibliographic review and critical analysis of contemporary social phenomena related to education and digital culture. The use of active methodologies in legal education is defended, such as the case method and interdisciplinary dialogue with cinema, to foster reflection on human rights, gender equality, and democracy. In this context, the professor plays an essential role in mediating narrative conflicts and combating disinformation and extremism, preparing future legal professionals to act ethically and with a commitment to social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo Vieira Medeiros, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

    Doutorando em Direito Constitucional pela Universidade de Fortaleza (início em 2024). Mestre em Direito Constitucional pela Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra - Portugal (2012), possui graduação em Direito pela Universidade de Fortaleza (2003) . Atualmente é Auditor Federal de Finanças e Controle - Controladoria-Geral da União. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direito Público.

  • Marina Fujita, Universidade de Fortaleza - Unifor

    Mestrando em Direito Constitucional pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR).

  • Clarissa Sampaio Silva, Universidade de Fortaleza - Unifor

    Pós Doutora em Direito pela Escola de Direito da Universidade do Minho, Professora do Mestrado Profissional em Direito e Gestão de conflitos da Unifor, Advogada da União.

References

BARBOSA, Alexandre F. (coord. exec. e ed.); SENNE, Fabio (coord. geral de pesquisas); RIBEIRO, Manuella M.; PORTILHO, Luciana; et al. TIC Kids Online Brasil 2024: livro eletrônico. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil – CGI.br / Cetic.br, 2025. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20250512154312/tic_kids_online_2024_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 13 jun. 2025.

BRASIL. Decreto nº 1.973, de 1º de agosto de 1996. Promulga a Convenção Interamericana para Prevenir, Punir e Erradicar a Violência contra a Mulher, concluída em Belém do Pará em 9 de junho de 1994. Diário Oficial da União, Brasília, 2 ago. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1996/d1973.htm. Acesso em: 13 jun. 2025.

BRASIL. Ministério da Justiça e Segurança Pública. Mapa da Segurança Pública 2025: ano‑base 2024. Brasília: MJSP/Senasp, 2025. Disponível em: https://www.gov.br/mj/pt-br/assuntos/sua-seguranca/seguranca-publica/estatistica/download/dados-nacionais-de-seguranca-publica-mapa/mapa-de-seguranca-publica-2025.pdf. Acesso em: 13 jun. 2025.

BEAUVOUIR, Simone de. O Segundo sexo: a experiência vivida, volume 2 / Simone de Beauvouir; tradução Sérgio Millet; - 3 ed. – Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016

BIROLI, Flávia; CAMINOTTI, Mariana. The Conservative Backlash against Gender in Latin America. Politics & Gender, Cambridge, v. 16, n. 1, E1‑E? (online), mar. 2020. Disponível em: https://www.academia.edu/42715070/The_Conservative_Backlash_against_Gender_in_Latin_America. Acesso em: 13 jun. 2025.

BIROLI, Flávia; TATAGIBA, Luciana; QUINTELA, Débora Françolin. Reações à igualdade de gênero e ocupação do Estado no governo Bolsonaro (2019‑2022). Opinião Pública, Campinas, v. 30, e3013, 2024. DOI: 10.1590/1807-019120243013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/op/a/RBd9rx3BBZq9Th3v6sPVw4c/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 13 jun. 2025.

CERQUEIRA, Daniel; BUENO, Samira (coord.). Atlas da violência 2025. Brasília: Ipea; FBSP, 2025. Disponível em: https://publicacoes.forumseguranca.org.br/handle/123456789/276. Acesso em: 17 jun. 2025.

FAGUNDES, Tereza Cristina Pereira Carvalho. MASCULINIDADES SAUDÁVEIS X MASCULINIDADES TÓXICAS. Revista Brasileira de Sexualidade Humana, [S. l.], v. 34, p. 1076 , 2023. DOI: 10.35919/rbsh.v34.1076. Disponível em: https://www.rbsh.org.br/revista_sbrash/article/view/1076. Acesso em: 4 nov. 2025.

FALUDI, Susan. Backlash: o contra-ataque na guerra não declarada contra as mulheres / Susan Faludi; tradução de Mario Fondelli. - Rio de Janeiro: Roccо, 2001 .-- (Gênero Plural)

FERRAZ JUNIOR, Tércio Sampaio. Introdução ao estudo do direito: técnica, decisão e dominação. 9ª ed. São Paulo: Atlas, 2016.

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Visível e Invisível: a vitimização de mulheres no Brasil. 5. ed. São Paulo: FBSP, mar. 2025. Disponível em: https://static.poder360.com.br/2025/03/relatorio-visivel-e-invisivel-5ed-2025.pdf. Acesso em: 13 jun. 2025.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia; saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1974.

GHIRARDI, José Garcez (org). Métodos de Ensino em Direito: conceitos para um debate. São Paulo: Saraiva, 2009.

GIROUX, Henry A. Atos impuros: a prática política dos estudos culturais. Tradução de Ronaldo Cataldo Costa, Porto Alegre: Artmed, 2003.

GIROUX, Henry. Ensino superior, para quê? Educar em Revista, Curitiba, n. 37, p. 25-38, maio/ago. 2010. Editora UFPR. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000200003. Acesso em 30 set. 2025.

GIROUX, Henry. Professores como Intelectuais: Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GOMES, Vanessa Batista; FRANCO, Caio Figueiredo. “Reações à igualdade de gênero e ocupação do Estado no governo Bolsonaro (2019‑2022)”. Opinião Pública. Disponível em: https://www.scielo.br/j/op/a/RBd9rx3BBZq9Th3v6sPVw4c/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 13 jun. 2025.

HARARI, Yuval Noah. Nexus. Uma breve história das redes de informação, da Idade da Pedra à inteligência artificial. Tradução de Berilo Vargas e Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2024.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento. A gramática oral dos conflitos sociais. Tradução de Luiz Repa. 1ª edição, São Paulo: Editora 34, 2003.

HUGO, Victor, 1802-1885. Os miseráveis, volume 1 / Victor Hugo; tradução Casimiro L. M. Fernandes; tradução revista por Eduardo Rosal; introdução Carlos Heitor Cony – 3. ed. – Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2020. 632 p.

MACHADO, Débora Franco. A modulação de comportamento nas plataformas de mídias sociais. In: SOUZA, Joyce; AVELINO, Rodolfo; SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. (org.). A sociedade de controle: manipulação e modulação nas redes digitais. São Paulo: Hedra, 2019. p. 47/69.

MASSA, Roberta Franco; LORENZETTO, Bruno Meneses. O papel histórico do feminismo no reconhecimento dos direitos das mulheres. Interesse Público – IP, Belo Horizonte, ano 21, n. 118, p. 59–79, nov./dez. 2019. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/61968821/O_papel_historico_do_feminismo20200202-92566-5stsd1-libre.pdf. Acesso em: 13 jun. 2025.

MONTEIRO, Kimberly Farias; GRUBBA, Leilane Serratine. A luta das mulheres pelo espaço público na primeira onda do feminismo: de suffragettes às sufragistas. Direito e Desenvolvimento, João Pessoa, v. 8, n. 2, p. 261‑278, 2017. Disponível em: <https://periodicos.unipe.br/index.php/direitoedesenvolvimento/article/view/563/441>. Acesso em: 13 jun. 2025.

MORIN, Edgar. Despertemos! Um chamado para o despertar das consciências. Tradução de Ivone Benedetti, 1 ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2023.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos. Por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

OLIVEIRA DE ANDRADE, Rafael Ademir et al. A casa dos homens e movimento Redpill/MGTOW: etnografia de grupos misóginos em redes sociais no Brasil. Almanaque Multidisciplinar de Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, 2025. Disponível em: https://publicacoes.unigranrio.edu.br/amp/article/view/9095. Acesso em: 13 jun. 2025.

OLIVEIRA, Mara Regina de. Direito e cinema. In: CAMPILONGO, Celso Fernandes; GONZAGA, Álvaro; FREIRE, André Luiz (coords.). Enciclopédia jurídica da PUC-SP: teoria geral e filosofia do direito. Tomo I [recurso eletrônico]. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2017. Disponível em: https://enciclopediajuridica.pucsp.br/verbete/89/edicao-1/direito-e-cinema

O que é uma startup? SEBRAE, 26/03/2022. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/o-que-e-uma-startup,6979b2a178c83410VgnVCM1000003b74010aRCRD

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração Universal dos Direitos Humanos. In: UNICEF Brasil. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 13 jun. 2025.

PATTERSON, Edwin W. The Case Method in american legal education: its origins and objectives. Journal of Legal Education, Vol. 4, 1951.

PARISER, Eli. The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. New York: Penguin Press, 2011, E-book.

SANTINI, R. Marie; SALLES, Débora; BELIN, Luciane L; BELISÁRIO, Adriano; MATTOS, Bruno; MEDEIROS, Stéphanie G.; MELLO, Danielle; GRAEL, Felipe; SEADE, Renata; BORGES, Amanda; MURAKAMI, Lucas; CARDOSO, Rafael; DAU, Erick; LOUREIRO, Felipe; YONESHIGUE, Bernardo; CARMO, Vitor do; MAIA, Felipe. “Aprenda a evitar ‘esse tipo’ de mulher”: estratégias discursivas e monetização da misoginia no YouTube. Rio de Janeiro: NetLab – Laboratório de Estudos de Internet e Redes Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Publicado em Dezembro de 2024.

UNITED NATIONS ENTITY FOR GENDER EQUALITY AND THE EMPOWERMENT OF WOMEN (UN Women). Women's rights in review: 30 years after Beijing. New York: UN Women, 2025. Disponível em: https://www.unwomen.org/en/digital-library/publications/2025/03/womens-rights-in-review-30-years-after-beijing. Acesso em: 13 de junho de 2025.

VENÂNCIO FILHO, Alberto. Das arcadas ao bacharelismo: 150 anos de ensino jurídico no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2011.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância. A luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Tradução de George Schlesinger. 1ª edição. Rio de Janeiro: Editora Intrínseca, 2021, E-book.

Published

2025-12-01

How to Cite

Vieira Medeiros, R., Fujita, M., & Sampaio Silva, C. (2025). The Formation of the Jurist for Respect in Red Pill Times: Education, Ethics, and Collectivity. Revista Juris Verdi, 2(4 - out./dez. (4º trim), 1-28. https://doi.org/10.63835/7wfs5a57