American Dusk: Donald Trump signs executive order shutting down department of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63835/8gcmq005

Keywords:

US Department of Education, Militant democracy, System of checks and balances, Public institutions.

Abstract

This article critically analyzes President Donald Trump’s measures aimed at dismantling the U.S. Department of Education and imposing budget cuts on universities, showing how these actions threaten the right to education, fundamental rights, and the health of American democracy. The objective is to demonstrate how such policies undermine institutional structures and democratic values. The methodology is bibliographic with a qualitative approach, drawing on authors like Martha Nussbaum, Steven Levitsky, Daniel Ziblatt, and Gina Pompeu, and uses exploratory and descriptive analysis of ongoing events. The main findings reveal that these measures weaken public education, compromise university autonomy, and reflect an orchestrated erosion of democratic institutions. The study highlights the judiciary’s central role, through the system of checks and balances, in blocking unconstitutional executive orders and exercising necessary judicial activism to uphold the rule of law. The conclusion emphasizes that public institutions and civil society must remain vigilant and mobilized to defend democracy, pluralism, and fundamental rights—especially in the face of the potential risks posed by a third Trump presidential term, which could deepen democratic backsliding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo Vieira Medeiros, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

    Doutorando em Direito Constitucional pela Universidade de Fortaleza (início em 2024). Mestre em Direito Constitucional pela Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra - Portugal (2012), possui graduação em Direito pela Universidade de Fortaleza (2003) . Atualmente é Auditor Federal de Finanças e Controle - Controladoria-Geral da União. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direito Público.

  • Gina Vidal Marcílio Pompeu, Universidade de Fortaleza - Unifor

    Estágio Pós-Doutoral em Direito Econômico pela Faculdade de Direito da Universidade de Lisboa, (2017), estágio pós-doutoral em direitos humanos, econômicos e a responsabilidade social das empresas pela Faculdade de Direito da Universidade do Havre (2012), Doutorado em Direito pela Universidade Federal de Pernambuco (2004), Mestrado em Direito e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Ceará (1994), graduação em Direito pela Universidade Federal do Ceará (1987). Advogada inscrita na OAB-CE sob o n. 6101. Professora Titular de Direito Constitucional da Universidade de Fortaleza, Professora do Programa de Pós-Graduação em Direito Constitucional da Universidade de Fortaleza, Coordenadora do Núcleo de Estratégias Internacionais - NEI e Coordenadora do Mestrado e Doutorado em Direito Constitucional fora de sede. UNIFOR - CIESA. Coordenadora do grupo de pesquisas REPJAAL, Relações econômicas, Políticas, Jurídicas e Ambientais da América Latina cadastrado no CNPQ, líder do CELA, Centro de Estudos Latino-Americano da Universidade de Fortaleza. Analista Legislativo da Assembleia Legislativa do Estado do Ceará. Vice-Presidente da Rede Interamericana de Direitos Fundamentais e Democracia http://red-idd.com/ . Membro da Academia Cearense de Letras Jurídicas. Membro do Conselho Consultivo Externo do Centro de Pesquisa JusGov - Pós-graduação em Direito - Universidade do Minho (2022). Membro da Associação dos professores de Direito Ambiental do Brasil - APRODAB. Áreas de pesquisa: Direito constitucional, econômico, social e ambiental.

References

ALEXANDER, Michelle, A nova segregação: racismo e encarceramento em massa. Tradução de Pedro Davoglio, São Paulo: Boitempo, 2017.

BAKER, Graemer. Trump quer 3º mandato: as táticas citadas por aliados do presidente dos EUA para 'driblar' a Constituição, BBC News Brasil, São Paulo, 31 de março de 2025. Disponível em < https://www.bbc.com/portuguese/articles/cvgpll55xr6o >.

BENDER, Michel C.; GREEN, Erica L. e BLINDER, Alan. Trump signs an order aimed at eliminating the education dept. The New York Times, 20 de março de 2025. Disponível em < https://www.nytimes.com/live/2025/03/20/us/trump-education-news#trump-education-department >.

CANOTILHO, J. J. Gomes. Direito Constitucional e teoria da constituição. 7ª ed. Edições Almedina: Coimbra, 2003.

CARNEIRO, Moaci Alves. O direito educacional, a essencialidade do direito à educação e o tracejamento desta na moldura dos direitos fundamentais. Revista Duc In Altum: Caderno de Direito, vol. 4, n. 1, p. 81-102, Recife, jan-jun. 2012. Disponível em < https://revistas.faculdadedamas.edu.br/index.php/cihjur/article/view/113/105 >.

Civil Action Nº. 25-10601-MJJ (STATE OF NEW YORK, et al., Plaintiffs, v. LINDA MCMAHON, et al., Defendants) and Civil Action Nº. 25-10677-MJJ (SOMERVILLE PUBLIC SCHOOLS, et al., Plaintiffs, v. DONALD J. TRUMP, et al., Defendants). Disponível em < chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://storage.courtlistener.com/recap/gov.uscourts.mad.282419/gov.uscourts.mad.282419.45.0.pdf >.

Constitucion of the United States of America. United States Senate. Disponível em < https://www.senate.gov/about/origins-foundations/senate-and-constitution/constitution.htm#amdt_22_(1951) >.

DUIGNAN, Brian, Brown v. Board of Education United States law case. Britannica, em 10 de maio de 2025. Disponível em < https://www.britannica.com/event/Brown-v-Board-of-Education-of-Topeka/Decision >.

EXAME, Governo Trump anuncia demissão de quase metade dos funcionários do Departamento de Educação. Exame, São Paulo, 11 de março de 2025. Disponível < https://exame.com/mundo/governo-trump-anuncia-demissao-de-quase-metade-dos-funcionarios-do-departamento-de-educacao/ >.

Federal Register, Rules and Regulations, Vol. 45, nº 252, em 31 de dezembro de 1980, p. 86491. Disponível em < chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.govinfo.gov/content/pkg/FR-1980-12-31/pdf/FR-1980-12-31.pdf >.

FERNANDES, Sofia. Entenda a ofensiva de Trump contra universidades de ponta. Deutsche Welle Brasil – DW Brasil, Bonn, Alemanha, 3 de abril de 2025. Disponível em < https://www.dw.com/pt-br/entenda-a-ofensiva-de-trump-contra-universidades-de-ponta/a-72121320?mobileApp=true >.

FOUDA, Malek, Trump assina ordem executiva para desmantelar o Departamento de Educação dos EUA, Euronews, Lyon, França. Disponível em < https://pt.euronews.com/2025/03/21/trump-assina-ordem-executiva-para-desmantelar-o-departamento-de-educacao-dos-eua >.

FUKUYAMA, Francis, Ordem e Decadência Política: da Revolução Industrial à Globalização da Democracia. Tradução de Nivaldo Montingelli Jr. Rio de Janeiro: Rocco Digital, 2018.

HOLMES, Stephen e SUSTEIN, Cass R. O custo dos direitos: por que a liberdade depende dos impostos. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2019.

HUQ, Aziz e GINSBURG, Tom. How to lose a Constitucional Democracy, University of California, Los Angeles. UCLA Law Review. Rev. 78 (2018). Disponível em < chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.uclalawreview.org/wp-content/uploads/2019/09/Huq-Ginsburg-65-1.pdf >.

INTERNATIONAL MONETARY FUND. Perspectivas Econômicas Mundiais. International Monetary Fund. Disponível em < https://www.imf.org/external/datamapper/NGDPD@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD >.

National Center for Education Statistics. Kids’zone Learning with National Center for Education Statistics (NCES), Washington. Disponível em < https://nces.ed.gov/nceskids/help/SealPage.asp >.

LEVITSKY, Steven e ZIBLATT, Daniel. Como as Democracias morrem. Tradução de Renato Aguiar, Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2018.

LEVITSKY, Steven e ZIBLATT, Daniel. Como salvar a Democracia. Tradução de Berilo Vargas, Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2023.

LOEWENSTEIN, Karl, Militant Democracy and Fundamental Rights, I. The American Political Science Review, Vol. 31, Nº. 3 (Jun., 1937), pp. 417-432. Disponível em < chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://warwick.ac.uk/fac/arts/history/students/modules/hi290/seminars/revolution/lowenstein_militant_democracy_i.pdf >.

Nacional Archives. Brown v. Board of Education (1954). Disponível em < https://www.archives.gov/milestone-documents/brown-v-board-of-education >.

NUSSBAUM, Martha, Sem fins lucrativos. Porque a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos, São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

PICCARD, Ann M. The United States' Failure to Ratify the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights: Must the Poor Be Always with Us., 13 The Scholar (2010). Disponível em: < https://commons.stmarytx.edu/thescholar/vol13/iss2/3 >.

POMPEU, Gina Vidal Marcílio e SIQUEIRA, Natércia Sampaio. Democracia Contemporânea e os critérios de Justiça para o Desenvolvimento Socioeconômico. Direito Constitucional nas Relações Econômicas. Rio de Janeiro: Editora Lumen Juris, 2017.

POMPEU, Gina Vidal Marcílio. Direito à educação; controle social e exigibilidade judicial. Rio de Janeiro; São Paulo; Fortaleza: Editora ABC, 2005.

POMPEU, Inês Mota Randal e POMPEU, Gina Vidal Marcílio. Educação, diminuição de Desigualdades e acréscimo de oportunidades na visão de Martha Nussbaum. Revista Duc In Altum Cadernos de Direito, vol. 9, nº18, mai.-ago. 2017.

Seal of the United States Departament of Education. Disponível em < https://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Seal_of_the_United_States_Department_of_Education.svg >.

SEN, Amartya e KLIKSBERG, Bernardo. As Pessoas em primeiro lugar. A ética do desenvolvimento e os problemas do mundo globalizado. Tradução de Bernardo Ajzemberg e Carlos Eduardo Lins da Silva, São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

TEIXEIRA, José Horácio Meirelles. Curso de Direito Constitucional. São Paulo: Forense Universitária, 1991.

TURNER, Cory e COHEN, Nicole. Judge blocks Trump administration from closing the Education Department, NPR, Washington, em 22 de maio de 2025. Disponível em < https://www.npr.org/2025/05/22/nx-s1-5407521/trump-education-department-layoffs-injunction >.

United Nations Treaty Collection, Chapter IV, Human Rights. 3. International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, em 25 de maio de 2025. Disponível em < https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=IND&mtdsg_no=IV-3&chapter=4&clang=_en#top >.

Published

2025-03-31

How to Cite

Vieira Medeiros, R., & Vidal Marcílio Pompeu, G. (2025). American Dusk: Donald Trump signs executive order shutting down department of education. Revista Juris Verdi, 2(1, jan./mar. (1º trim). https://doi.org/10.63835/8gcmq005